11 Eylül 2009 Cuma

SUNUŞ

Bu blog Bizans İmparatorluğu tarihine ilgi duyanların bilgilerini paylaştıkları, kafalarda soru işareti doğuran konularda fikir alışverişinde bulundukları, ilgili yayınlardan,kitap olsun,dergi olsun, makale olsun birbirlerini haberdar ettikleri bir tartışma platformu olsun istedim.

Sadece okumak her zaman yeterli olmayabiliyor. Okuyarak edinilenlerin sorgulanması, farklı perspektiflerden irdelenmesi gerekiyor. Üstünde durulan konu ancak bu yolla tek boyutluluğun sınırlarını aşabiliyor. Akademik ortamdan uzak olan özenli amatör meraklılar için sanal bir akademik ortam oluşturmaya çalıştım.

Tarih bugünü anlamanın bir anahtarı. Bizans Tarihi de Avrupa’nın, Balkanlar’ın, Kavimler Göçü’nün, Hıristiyanlığın, feodalitenin, batı monarşilerinin, İslamiyet’in doğuşu ve yayılmasının,Türkler’in Dicle ve Fırat’ın doğusundan gelip Avrupa’nın içlerine kadar uzanmasının, Selçuklular’ın,Osmanlılar’ın ve geçmişte yaşanmış sayısız gelişmenin
anlaşılmasında önemli ipuçlarına sahip.

Okudukça insanın kafasında birçok soru işareti beliriyor: Hıristiyanlığa 300 yıldan fazla gaddarça direnen imparatorluk sonunda neden bu dini devlet dini olarak benimsedi? 395’te ikiye bölündü, 476’da Batı Roma ortadan kalktı demek doğru bir anlatım mı? Bizans ne kadar Helendi, İkonaklazm dini bir girişim miydi yoksa dini zemine çekilmiş bir reform hareketi miydi? Avrupalı toplumların hepsi her zaman bugün bulundukları coğrafyada mı yerleşiktiler? 1082’de Venedikliler ile yapılan ticaret anlaşmasıyla 1838 Baltalimanı anlaşması ne oranda kıyaslanabilir; Hesikastlar’la müslüman sufilerin meşvereti Türkler’in Anadolu ve Balkanlar’a yerleşmesinde yardımcı bir etken olmuş mudur? Osmanlı İmparatorluğu olmasa Ortodoksluk Balkanlar’da varlığını sürdürebilir miydi? gibi soruların yanıtlarına yalnızca okuma edimiyle yeterince ulaşılamıyor.

Bloğumuzu becerip yeterince duyurabilir, sürekliliğini sağlayacak emeği ortaya koyabilirsek kısmen dahi olsa bu türden soruların yanıtlarına ulaşılabilecek, adı dahi tartışma konusu olan Bizans İmparatorluğu Tarihi’ne ilgi duyanlar için yararlı bir ortam sağlamış olacağımıza inanıyorum.

Buyrun siz de katılın.

Saygılarımla,
Celalettin BASIK

4 yorum:

  1. Muhterem dostum Celal BAsık,

    Sizin Doğu Roma tarihiyle ilgili bu girişiminiz beni çok sevindirdi. Başarılı olmasını dilerim.

    sevgilerimle,
    Reha

    YanıtlaSil
  2. Sevgili Celal,

    Blog'unla internet'e hosgeldin.

    Yukaridaki listeye, Istanbul'un Ikonoklast döneminden cok canli bir kesit sunan Clermont-Ferran Universitesi Blaise Pascal Kakultesinden sanat Tarihi profesoru Anne Courtillé'nin "Konstantinopolis Mozaikçisi" Roman'ini ekleyebilirsin..

    Ozellikle Bizans Tarihine yeni baslayanlar ve Istanbulseverler icin cok guzel bir baslangic kitabi..

    Sevgiler

    Nejat

    YanıtlaSil
  3. Sevgili Celal,

    Nasıl Empire Ottomane yanlışsa Bizans Imparatorluğu da sonrada uydurma bir isim. Son yirmi yıldır hem turistlere anlatılarımda L'empire d'Osman veya Le Sultanat D'Osman deyimini tercih ediyorum. Diyeceksin ki büyükler zaten adını koymuş ne direniyorsun?! Ben doğru bildiğimi söyledikten sonra gerisini boş veriyorum. Okuduğum kadarıyla da senin de doğruyu araştırmanı hayranlıkla karşıladım. Takip edeceğim.

    Sevgiler.

    Ismail

    YanıtlaSil
  4. Celalletin bey,
    Digital tasarımcı ve tarihi çok seven biriyim.
    Son dönem ilgi alanım,Doğu Roma İmp. ve döenemi.Konuyla ilgili şimdilik bilgileri topluyorum daha sonra da görsel anlamda animasyon çalışmalarına başlayacağım.Sizden bu konuda yardım almam mümkün olabilirmi?Benimle irtibata geçerseniz çok memnun olurum.
    Mail adresim oinkaya@yahoo.com.
    Saygılarımla
    Ozan İnkaya(Digital Artist)

    YanıtlaSil